
The New York Times' Other WMD Problem 
August 06 2004 

Trevor Butterworth 
www.stats.org 

 
The Orlando Sentinel has apologized again for getting the story wrong on OxyContin; when 

will the New York Times do the same? (Updated Aug. 9) 
 

 
A less-than-hearty congratulations to the Orlando Sentinel for 
finally abandoning the wreck of its investigation into 
OxyContin abuse. On August 1, the paper repudiated data 
crucial to its argument that the sustained release painkiller had 
become “a health menace” deserving “immediate action from 
doctors and officials on the state and federal level” (October 24, 
2003). 
 
In short, the Sentinel wildly over-estimated the number of 
people it claimed had died from overdoses of oxycodone (the 
active ingredient in OxyContin) by failing to scrutinize state law 
enforcement data. Most of those who died turned out to have 
consumed, in addition to OxyContin, a cocktail of illegal drugs.  
 
The paper also apologized for having “created the misleading 
impression that most oxycodone overdoses resulted from 
patients taking the drug to relieve pain from medical conditions” 
— or to recall October’s tremulous cadences of outrage, “They 
were legitimate patients who went to their doctors seeking relief 
from pain associated with an injury or sickness. Those victims 
put their faith in their doctors and ended up dead, or broken.” 
(The Sentinel apologized in February for failing to note that one 
of those portrayed as broken by accidental addiction to 
OxyContin turned out to have a federal drug conviction.)  
 
Normally, one should be grateful when news organizations are 
so forthright in admitting mistakes. Yet, in this case, the 
applause is muted, if not grudging. By portraying OxyContin as 
a home-grown weapon of mass destruction, the media have 
inflicted enormous damage to the medical community’s attempts 
to treat chronic pain in millions of Americans.  
 
“Investigations” such as the Sentinel’s have spurred political 
hysteria (Governor Bush wrote to the paper saying it had 
“exposed a problem that is too widespread and deadly to 
ignore”) and a draconian nation-wide campaign to take down 
allegedly prescription-happy doctors by the Drug Enforcement 
Agency and Department of Justice. (For a primer on this 
chronically under-reported aspect of the drug war, see “Dr. 
Feelscared” by STATS fellow Maia Szalavitz in the August 
issue of Reason magazine). 
 
Still, at least the Sentinel apologized and corrected the record. 
No such correction or apology has ever issued from the New 
York Times for taking a leading role in prompting the idea that 
OxyContin was a weapon of mass destruction in the nation's 
heartland. 
 
“Heck, we already know it’s pretty epidemic down here,” Capt. 
Minor Allen of the Hazard Police Department in southeastern 
Kentucky told Times readers in 2001 (“Cancer Painkillers Pose 
New Abuse Threat” by Francis X. Clines with Barry Meier, Feb 9.) 
“Abuse of this drug has become unbelievable in the last year, 
with probably 85 to 90 percent of our field work now related to 
oxys,” he continued. “We find them carrying pill pushers that are 
sold in drugstores to help elderly people swallow their 
prescriptions.” 
 
Capt. Allen had just participated in Operation Oxyfest, the 
biggest drug bust in the Kentucky’s history. The operation was 
directed by Joseph L. Famularo, United States attorney for the 
eastern district of the state, after he became alarmed by the 
problem of OxyContin abuse. As he told the Times,  

“I personally counted 59 deaths since January of last year that 
local police attributed to addicts using the drug, and I suspect 
that’s pretty conservative… We didn’t catch half of them; that’s 
how pervasive this thing is.” 
 
The Times also reported alarm about OxyContin abuse in Maine, 
Ohio (“It’s becoming the prescription drug of choice from greater 
Cincinnati to rural Ohio,” according to Sgt. Kerry Rowland of the 
Cincinnati police pharmaceutical diversion squad.), and Virginia. 
 
And according to the Times, federal data “shows that while 
emergency room visits involving oxycodone remained stable 
from 1990 to 1996, such visits doubled from 3,190 in 1996 to 
6,429 in 1999, the period that corresponds with OxyContin’s 
introduction and marketing. The data indicated that deaths 
attributed to oxycodone products also grew in that period.” 
 
The Times story was almost an advertisement for law 
enforcement. Twenty-six of the 29 attributions came from law 
enforcement sources involved in the war against OxyContin. One 
of the few contrary points of view – namely that the claims of 
OxyContin-related deaths were “inflammatory” came from Dr. 
David Haddox, medical director for the manufacturer of 
OxyContin, Purdue Pharma. (Well, who ya gonna trust – Big 
Pharma?) 
 
Unfortunately, the Times placed far too much trust in the 
numbers being thrown out by law enforcement and legal sources 
— as did other news organizations, especially television, which 
covered Operation Oxyfest like children covering candy.  
 
As the Washington Post’s television critic Tom Shales wrote in 
Electronic Media just a few weeks after OxyContin abuse 
dominated February sweeps (March 26, 2001),  
 
“there is no hard evidence that OxyContin played a key role in 
59 Kentuckians keeling over. David Jones, an official with the 
Kentucky State Medical Examiner’s Office, looked into the claim 
and wrote a letter to Purdue Pharma: ‘I am unaware of any 
reliable data in Kentucky that proves OxyContin is causing a lot 
of deaths. In the State M.E. Office, we are seeing an increase in 
the number of deaths from ingesting several different 
prescription drugs and mixing them with alcohol. OxyContin is 
sometimes one of these drugs.’” 
 
There was worse to come. As local law enforcement officials and 
politicians continued to promote the idea that OxyContin abuse 
was reaching near epidemic proportions in their states, Sandeep 
Kaushik, a writer for the Cleveland Free Times, decided to dig 
deeper into the numbers. His article “OxyCon Job: The Media-
Made OxyContin Drug Scare” (May 2-8, 2001) won a Cleveland 
Press Club Award. It was the kind of reporting one would have 
expected from the Times:  
 
‘“That figure was given to us by local law enforcement,’ says 
Wanda Roberts, U.S. Attorney Famularo’s spokeswoman, about 
the 59 alleged eastern Kentucky deaths. That it was generated 
by the same police officials who used it to justify Operation 
OxyFest does not appear to trouble Ms. Roberts, who declined to 
confirm the figure as accurate.  
 
For confirmation, the Free Times turned to David W. Jones, 
executive director of the Kentucky State Medical Examiner’s 



office. He asserts that ‘as far as deaths go, I’ve heard different 
numbers in different places at different times; I have no idea 
where these people are getting their facts and figures.’ While he 
stresses that not every drug-related death is necessarily 
reported to his office, according to his data there were 27 
oxycodone-related deaths in the entire state in 2000…  
 
“…Two of the 27 victims, he explains were found to have both 
oxycodone and alcohol in their bodies, with death caused by the 
interaction of two nervous system depressants. What’s more, 23 
others had a head-spinning multiplicity of other drugs in their 
systems, including highly potent prescription painkillers such as 
Diludad and Fentanyl, as well as powerful illegal drugs like 
cocaine and heroin. In the final analysis, Jones reveals, only two 
of the 27 fatalities can be shown to have been due to the effects 
of oxycodone alone – not just two in eastern Kentucky, two in 
the entire state.” 
 
(This touched on another problem overlooked by the media – 
oxycodone, the active ingredient in OxyContin, was also present 
in Percocet, Percodan, and Tylox which, historically, had been 
widely abused in rural areas. In 2001, there was no way of 
knowing whether the oxycodone found in drug overdose cases 
came from these drugs or OxyContin. Another important fact 
missed in the feeding frenzy was that the most popularly abused 
prescription drugs such as Lorcet, Lortab, and Vicodin contained 
hydrocone.).  
 
When Kaushik pressed Virginia’s medical examiner, who had 
announced an “epidemic” in his state, to break down his cases in 
similar detail, he became “notably tightlipped,” but admitted 
that a “significant number” had used multiple drugs.  
 
Addressing claims made by local media that OxyContin was the 
“street drug of choice” in Cleveland, Kaushik revealed that since 
1999, the Cleveland police has only filled out eight OxyContin-
related incident reports even though they carried out 11,000 
drug busts in the city each year.  
 
The Free Times pressed a local drug dealer about the supposed 
popularity of the painkiller. “I’d never heard of the stuff until a 
month ago, when one of my customers asked me about it,” he 
replied. “….He showed me an article in the paper that talked 
about how everyone wanted this s---.” 
 
None of this set off alarm bells at the Times, which became, if 
anything more credulous of law enforcement numbers at the 
same time as it began to pursue the story as one where a large 
corporation had recklessly promoted an unsafe product. Without 
data suggesting that accidental addiction was a problem for pain 
patients, or that the number of people dying from overdoses 
was increasing, what did it matter if Purdue Pharma had 
aggressively marketed their product? Every company 
aggressively markets their products if it wants to stay in 
business. 
 
A series of investigative articles followed:  
 
March 5, 2001: “Sales of Painkiller Grew Rapidly, But Success 
Brought a High Cost” 
 
May 1, 2001: “U.S. Asks Painkiller Maker to Help Curb Wide 
Abuse” 
 
August 13, 2001: “Maker Chose Not to Use a Drug Abuse 
Safeguard” 
 
October 28, 2001: “Overdoses of Painkiller are linked to 282 
Deaths” 
 
December 10, 2001:  
“At Painkiller Trouble Spot, Signs Seen as Alarming Didn’t Alarm 
Drug’s Maker 
 

December 12, 2001: “Official Faults Drug Company For 
Marketing of Its Painkiller” 
 
December 21, 2001: “Few States Track Prescriptions As Way to 
Prevent Overdoses” 
 
December 23, 2001: “Doctor to face U.S. Charges In Drug Case” 
January 19, 2002, “OxyContin Prescribers Face Charges in Fatal 
Overdoses” 
 
February 10, 2002: “A Small Town Clinic Looms Large as a Top 
Source of Disputed  
Painkillers” 
 
February 20, 2002: “Doctor Guilty in 4 Deaths Tied to a Drug.”  
 
The April 15, 2002 scoop appeared to underscore the Times 
campaign to illustrate the scope of OxyContin abuse: “OxyContin 
Deaths May Top Early Count.” As Barry Meier – the Times’ lead 
reporter on OxyContin - reported,  
 

“The federal Drug Enforcement Administration said last 
week that an expanded review of autopsy data had 
suggested that the painkiller OxyContin might have 
played a role in 464 drug overdose deaths in the last two 
years, a figure sharply higher than the agency’s previous 
estimates.” 
 

Meier noted a number of caveats: The Food and Drug 
Administration had not reviewed the DEA report, but it advised 
caution about its conclusions: “We do not believe there is cause 
for panic,” an unnamed FDA official told Meier. Unsurprisingly, 
Purdue Pharma continued to dispute that OxyContin was, 
figuratively speaking, a painkiller. Nevertheless, the Times 
reminded readers that DEA officials believed the abuse of 
OxyContin had “grown faster than the abuse of any prescription 
drug in decades.” 
 
And by now, the DEA’s conviction that Purdue Pharma were 
marketing a dangerous drug to physicians inadequately trained 
in pain management and the media’s extensive coverage of the 
“problem” had prompted an investigation by the General 
Accounting Office (GAO).  
 
Unfortunately, Times readers had to either wait for Barry Meier’s 
2003 book about OxyContin, “Painkiller,” or the General 
Accounting Office’s 2003 report to find out that the DEA’s 
dramatic claim about a sharp increase in OxyContin-related 
deaths was unreliable. As Meier recounts in chapter 10 of 
“Painkiller:”  
 
“Laura Nagel [Head of the DEA’s Office of Diversion Control]was 
convinced that when she presented FDA officials with evidence 
that legitimate pain patients were also dying, they’d be forced to 
take action. But things didn’t turn out that way. Instead when 
Purdue executives and FDA officials arrived at her office on a 
day in min-April to be briefed about the DEA review, Nagel’s 
bombshell blew up in her face. 
 
As Nagel laid out her case, officials of the drugmaker dismissed 
the data out of hand, saying that there was nothing in it to 
scientifically support her suggestion that pain patients were 
overdosing. Purdue scientists pointed out, for instance, that the 
mere discovery of OxyContin and a tranquilizer like Valium 
together at an autopsy could just as easily mean that drug 
abusers took the medications together to customize their high. 
They also vehemently disputed that the DEA data showed that 
OxyContin itself was causing fatal overdoses. 
 
Dr. Cynthia McCormick, one of the FDA officials who played a 
leading role in negotiating changes to OxyContin’s label, was 
also at the DEA meeting, and she sided with Purdue’s stance. 
She believed that the death reports reviewed by the DEA were 
just too ambiguous to arrive at any conclusions about the safety 



of OxyContin; instead it was the FDA’s position that OxyContin 
was safe when taken as directed. We don’t believe there is 
cause for panic,” an FDA official told the New York Times after 
the meeting. 
 
For Nagel, the experience was a crushing one. She had been 
caught out of her depth and there was nothing for her to fall 
back on. As a cop she had viewed the death data in terms of 
black and white, but the picture offered by the medical 
examiners’ reports was far murkier. It was a rookie’s mistake, 
and a big one. 
 
(It’s puzzling: The chronology of the FDA’s “don’t panic” quote 
would seem to suggest that the DEA’s big mistake was known to 
Meier when wrote his April 15 article for the Times; and yet, the 
Times story doesn’t reflect the sense that the DEA's study had 
been demolished). 
 
The GAO report, when it came out, was even more damning. 
The DEA were forced to publicly concede that its data on abuse 
and diversion were not “reliable, comprehensive, or timely.” The 
DEA also agreed that “OxyContin has not been and is not now 
considered the most highly abused and diverted prescription 
drug nationally.”  
 
But in the Times’ coverage of the GAO’s findings (“U.S. Report 
Faults Maker of OxyContin” January 23, 2004), readers learned 
nothing of this, or other information which painted safety and 
diversion issues in a more complex light. Instead, the paper (or 
rather the Associated Press report that the Times ran) focused 
solely on Purdue Pharma’s failure to gain prior approval for a 
marketing video from the FDA, and action taken on two 
marketing violations. It is difficult to read the full report and 
come away with the sense that these were its most important 
conclusions.  
 
Finally, in March 2003, there was reliable scientific proof that 
OxyContin was not the drug killer law enforcement and the news 
media had made it out to be. The Journal of Analytical 
Toxicology published a major study of drug abuse deaths 
showing that just 1.3 percent (or 12 cases) resulted solely from 
OxyContin. Based on autopsy reports from 23 states between 
1999 and 2001, the vast majority of oxycodone related deaths 
(96.7 percent or 919 deaths) had multiple drugs in their 
systems at the time of death. The study was funded by Purdue 
Pharma, but it was conducted by scientists not employed by the 
company and then subjected to peer-review before publication 
in a leading journal. The study was also accompanied by a 
commentary from the former president of the National 
Association of Medical Examiners praising its methodology. 
 
Only the Los Angeles Times covered the release of the JAT 
study.  
 
By September 2003, the New York Times was allowing even 
wilder claims about OxyContin to go unchallenged or 
uncorrected in its pages. In a September 11 story on the FDA 
rejecting “pleas from members of Congress and drug 
enforcement officials that sales of the widely abused painkiller 
OxyContin be severely restricted,” the paper reported that a 
panel member “estimated” that “OxyContin is responsible for 
500 to 1,000 deaths a year.” No attempt to determine the actual 
number of deaths was made, even though there was now 
abundant empirical evidence to demonstrate that such figures 
were way off base. 
 
And it's not as if Times editors weren't aware that the JAT study 
existed. On September 20, the paper printed a letter from 
doctor Sally Satel which referred to the JAT study's results. In 
case there was any doubt about Satel explained that “this 
means that oxycodone-related deaths overwhelmingly occur in 
drug-abusing individuals and rarely is OxyContin an exclusive 
cause of death.  
 

There was one other statistic that was clarified in September 
2003. The increase in numbers of emergency room visits 
involving oxycodone cited by the Times back in February 9, 
2001 was finally disaggregated by the Drug Abuse Warning 
Network. 
 
The Times originally pointed out that “such visits doubled from 
3,190 in 1996 to 6,429 in 1999, the period that corresponds 
with OxyContin’s introduction and marketing. The data indicated 
that deaths attributed to oxycodone products also grew in that 
period.” 
 
In fact, the disaggregated DAWN data show that the number of 
actual OxyContin “mentions” (that is, the number of times 
OxyContin was recorded in an emergency department visit due 
to drug abuse or a suicide attempt) went from zero in 1996 to 
four in 1997 to 527 in 1998 to 1,178 in 1999. The most 
dramatic increase occurred between 2000 and 2002, when the 
number of mentions went from 2,772 to 9,998 in 2001 and then 
to 14, 087 in 2002.  
 
In other words, there was a correlation between the media’s 
frenetic coverage of OxyContin, which began during the 
February 2001 sweeps, and the sharp increase in emergency 
room mentions of abuse during and after this time period. 
(Which makes sense, as many of the news reports explained 
how to defeat OxyContin’s time-release feature. As Shales noted 
in 2001, "...in the course of 'reporting' on abuse of the drug, 
they've all aired how-to pieces that include handy, easy-to-
follow instructions on the correct abuse procedure. They tell you 
how to get high. Then the correspondents do follow-up reports 
expressing shock and dismay that the abuse is becoming more 
popular.") 
 
But still, the Times was impervious to any information or any 
storyline that called that accuracy of its reporting on OxyContin 
into question.  
 
On November 23, 2003, in what would be the last piece he 
wrote for the Times on the painkiller, Barry Meier examined the 
issue of 'iatrogenic' or accidental addiction to prescription 
opioids such as OxyContin. As STATS has previously noted, in 
charging that the medical community has understated the 
problem of accidental addiction, Meier selectively quoted from a 
letter in the May 2001 issue of the Journal of Pain and Symptom 
Management by one of America's top pain experts, Dr. Steven 
D. Passik.  
 
Passik told STATS that Meier "misportrayed" his position on 
accidental addiction, and that despite trying "to set him straight" 
on the problem of pain treatment and abuse, the Times reporter 
appeared to be interested in only one side of the story. Where 
there is "a lot of gray," Passik said, Meier "sees only black and 
white." 
 
Even when the Times assigns a different reporter to covering the 
issue of prescription drug abuse, the approach is the same. A 
major article by Michael Janofsky on prescription drug abuse for 
the March 18 edition of the Times, wrote "Rural areas and other 
regions where many are employed in physical labor have been 
hit especially hard by the growing popularity of OxyContin and 
other painkillers." Once again, Again, anecdotal testimony from 
law enforcement rules the day. "These drugs are everywhere," 
says a Virginia cop. 
 
Prescription drug abuse is not new. To be fair to Janofsky, he 
made that abundantly clear. The problem is whether tens of 
millions of Americans (which even the DEA admits are being 
under-treated for pain) are suffering unnecessarily because 
there is an intractable base rate of addiction in America. As 
Doctor Passik put it in his letter, "With 6 to 15% of the U.S. 
population having a drug problem, any highly available opioid 
will be sought by this proportionately small fraction of the 
population, which actually represents millions of substance 



abusers... Because 6 to 15% of the U.S. population abuses 
drugs, the history of pain management is marked by the 
undertreatment of the other 84 to 94% of the population, and 
we do not want to go back to the bad old days."  
 
Presently, almost every medical authority considers the risk of 
iatrogenic addiction from opioids to be very small, or very rare, 
or minimal. Such authorities include the U.S. Department of 
Health and Human Services, the National Academy of Science's 
Institute of Medicine, the National Institute of Drug Abuse, the 
World Health Organization, and the American Medical 
Association. 
 
The idea that treating chronic pain is a one-way ticket to acute 
opioid addiction may not quite be this decade’s equivalent of 
recovered memory syndrome and the illusory epidemic of 
satanic child abuse, but it’s close. Doctors are now afraid they’re 
going to have DEA agents pounding down their doors if they are 
perceived to be over-prescribing painkillers. The Department of 
Justice is your new HMO. And trial lawyers? Let's just say that 
iatrogenic addiction is a pot of gold at the end of a psychedelic 
rainbow.  
 
So far, most of the media has gone along with the storyline that 
the doctors who have been prosecuted for running pill mills are 
guilty and deserve what they get. As a result, pain is becoming 
the ailment no doctor wants to touch.  
 
The good news is that common sense, scientific knowledge and 
the law are beginning to slow down over-eager federal 
prosecutors. The Judge in the case of three South Carolina 
doctors sentenced to prison for over-prescribing painkillers has 
allowed them to remain free while their lawyers investigate the 
possibility of a miscarriage of justice. One of the doctors, 
Deborah Bordeaux is being represented by Eli Stutsman (of 
Oregon v Ashcroft fame) and the Pain Relief Network, which 
recently helped to bring about a bipartisan defeat of Governor 
Jeb Bush’s plans for tracking prescriptions in Florida (State 
Republicans didn't like the bill because it opened the way to 
state and federal government tracking gun purchases).  
 
On May 20, the San Francisco Chronicle reported the collapse 
of one of "first and most ambitious prosecutions in the country 
involving doctors accused of over-prescribing pain medications." 
Harvard Medical School graduate and Shasta County Physician 
Dr. Frank B. Fisher was acquitted of the final criminal charges in 
a prosecution that had at one time included murder charges 
related to overdose deaths.  
 
In December 2003, the Times newly appointed Public Editor, 
Daniel Okrent, looked at complaints made by Purdue Pharma 
about Barry Meier's reporting. "...After reading through Meier's 
work and the company's detailed rebuttals, and after talking to 
authorities both parties directed me to, I believe Meier's 
reporting was generally accurate and fair, even if the way some 
of the pieces were played - placement, headline, frequency, etc. 
- sometimes seemed the work of an especially ferocious terrier 
that had gotten its teeth into someone's ankle." 
 

Okrent's judgement was a masterful piece of obfuscation. Yes, 
Meier (and in part Francis X. Clines) were accurate, if you 
understand accuracy as correctly reporting people telling you 
stuff that they believed was true but which in fact wasn't. And 
yes, the reporting was fair too, in that it offered Purdue a chance 
to get its two cents into print (although there are serious 
question marks over Meier's failure to divulge the DEA's flawed 
numbers to Times readers and his selective quotation from 
Passik's letter). But the credulity, the failure to follow the 
numbers, the failure to evaluate the evidence, is astonishing.  
 
Okrent also neglected to examine two of the most troubling 
aspects of the Times' OxyContin obsession that went beyond 
Meier's reporting: the selective coverage of the GAO's findings 
on OxyContin abuse and diversion and the paper's decision not 
to report the JAT study. These were the most authoritative 
studies to emerge from the public and political hand-wringing 
over OxyContin, and they refuted or called into question much 
that the Times had reported.  
 
In sum, it is hard to see what the Times got right in its coverage 
of OxyContin. Like the supposed existence of WMDs, the 
apparent epidemic of OxyContin abuse in America has led to a 
war. And it's a war that America will lose, if people in pain 
cannot go to their local physician and get the treatment they 
need to make life bearable. The Times apologized for 
exaggerating the threat of WMDs in Iraq; it can do the same 
with OxyContin. 
 

##### 
 
STATS at George Mason University,  monitors the media to 
expose the abuse of science and statistics before people are 

misled and public policy is distorted.  
 

Since 1994, STATS has sought to hold U.S. journalists to the 
highest standards of reporting accuracy, while providing 

them with concrete assistance to help them better understand 
the complexities and limitations of scientific and statistical 

material.  
 

STATS' work has been featured on NBC's "Nightly News," 
"The NewsHour with Jim Lehrer" and ABC's "20/20" - and 

in print by The New York Times, Wall Street Journal, 
Washington Post, US News and World Report, New Scientist, 

New England Journal of Medicine, and many other 
publications. 

 
Our present focus is on the following policy areas: education 

and child rearing, drug use and abuse, public health and 
disease, polls and surveys, gender issues, crime and defense. 

 
STATS is a non-profit, non-partisan organization affliliated 

with The Center for Media and Public Affairs 

 


